Seramik Yapan Kadınlar
2014’te
ürettiği bu çalışma, 2016’da Galerist’te açılan ‘Hayal
Meyal’ sergisinde yer almıştır. Sergi metni için Ahu Antmen’in
hazırladığı yazıda, sergideki çalışmaların her birinin
birbiriyle bağlantılı ve ilişkili olduğu ifade edilebilir.
“(...)Uras,
toplumsal hassasiyetlerinin, sanatsal hassasiyetlerin önüne
geçmesine izin vermiyor, sanat yapmakla ilgileniyor. Görselliği
fikirleri illüstre etmek için kullanmıyor, illüstrasyon,
dekorasyon, süsleme, bunlar, simgesel birer dil ve görsel kod
olarak Elif Uras’ın sanatının anlam katmanlarına ekleniyor. El
emeği de öyle: Boyayla dokunurcasına emek yoğun bir süreçte
gerçekleştirdiği büyük ebatlı resimleri ve heykelleri, sanat ve
zanaat arasındaki ilişkiyi hem içeren, hem düşündüren bir
boyuta sahip. Geleneksel sanatlar şemsiyesi altında
düşünebileceğimiz üretim biçimlerinin yalnızca turistikleşerek
varlığını sürdürmeye mahkum olmadığını düşündüren
yapıtlarında çini işçiliğiyle graffitiyi, ince fırçayla
pistoleyi bir araya getiren sanatçı, gündelik olanla sanatsal
olan, ya da sanat ve tasarım arasındaki kültürel ayrımların
sorgulanmasına dair pencereler de açıyor. Pek çok yapıtını
İznik Vakfı’nda çalışarak gerçekleştiren Uras’ın bedensel
biçimler verdiği heykelleri ayrıca, kendi deyimiyle, “bir
geleneği alt etmesinin, sekülerleştirmesinin kendine has bir
yolu.” Uras, İznik vazolarını, hem biçimsel olarak hem
yüzeydeki süsleme itibarıyla cinsiyete ve cinselliğe
büründürüyor, soyut bir dili tersyüz ediyor, yeni anlamlara
kavuşmasını sağlıyor. Görünümlerinin ötesinde, üretim
süreciyle de İznik’te bugün bir geleneği canlandırmaya çalışan
atölyelerde geleneksel cinsiyet rollerinin değişerek çoğunlukla
kadın emeğinin istihdam edilmekte oluşuna dikkat çekiyor olmaları
da bu yapıtların önemli bir özelliği.”1
Bu
çalışma, İznik Vakfı’nda üretim yapan kadınların görünür
kılındığı; çininin geçmişte ‘erkek’ üretimi olmasına
karşın günümüzde ağırlıklı olarak kadınlar tarafından
yapılıyor olması, Uras’ın değinmek istediği bir konu olarak
ifade edilebilmektedir. Kadın vücudu baz alınarak ve sır altı
dekor uygulamasıya oluşturulmuştur.
Resim 1. Elif Uras, 2014, “Seramik Yapan Kadınlar”, Sıraltı Dekorlu Çini, 75x40 cm. |
1Ahu
Antmen, “AVM Rüyalarından Hamile Gezintilere: Elif Uras’ın
sanatında modernliğin görünümleri ve yeni kadınlar”,
Galerist Katalog, İstanbul, 2016.
“Potterymakers”
This
work, which was produced in 2014, took place in 'Hayal Meyal'
exhibition in Galerist in 2016. In the article written by Ahu Antmen
for the exhibition text, it can be stated that each of the works in
the exhibition are related to each other.
“(…)
Uras
does not allow her social sensitivities to overcome her artistic
sensitivities, she is interested in making art. She does not use
visuality to illustrate her ideas, illustrations, decorations,
ornaments, these are added to the meaning layers of Elif Uras' art as
symbolic language and visual code. Also her hand labor; the
large-scale paintings and sculptures that she painted in her labor
intensive process with the paint touching have a dimension that
includes both the relation between art and craft. In her works, which
suggest that the forms of production we can think of under the
traditional arts umbrella are not condemned only to remain touristy,
artist who combines tile workmanship with graffiti, fine brush and
pistol
opens
windows for the one which is artistic and daily or for questioning
the cultural divide between art and design. Sculptures given by
bodily forms of Uras, who has accomplished many works in İznik
Foundation, in her words, are “A unique way of secularizing and
overthrowing a tradition”. Uras makes İznik vases appear according
to gender and sexually, both formally and in terms of ornamentation
on the surface, and reverse an abstract language, makes it come up
with new meanings. Beyond their appearance,
at the workshops in Iznik trying to revive a tradition today, the
fact that traditional gender roles are changing and often employ
women's labor is an important feature of these works.1
The
fact that this study shows that the women who produce in İznik
Foundation are made visible; although it is a 'man' production in the
past, nowadays it is predominantly made by women can be expressed as
a subject that Uras wants to address. It is based on the female body
and underglaze decor practice.
Picture 1. Elif Uras, 2014, "Ceramic Maker Women", Underglaze Painted Stonepaste, 75x40 cm |
1Ahu
Antmen, “AVM Ruyalarindan Hamile Gezintilere: Elif Uras’in Sanatinda Modernligin gorunumleri ve yeni kadinlar”,
Galerist Catalog, Istanbul, 2016.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder