İnsel
İnal/Kurban-Midye
İnal,
midye dolma kabuklarını porselen çamurundan yeniden ürettiği
performansında, ürettiği kabuklar ile hazırlanan midye dolmaları,
limon ile servis ettiği izleyiciye yeniden sunmuştur. Performans
sonrasında ise bulaşık kalıntılı kabuklar sergi sonuna kadar
sergilenmeye devam etmiştir.
Son
40 yılda Türkiye’de göç yalnızca Kürt nüfusun İstanbul gibi
büyük şehirlere göçmüş olmasıyla sınırlı kalmamış,
özellikle İstanbul ve Anadolu’da binlerce yıl yaşamış bugün
azınlık olan toplumlar, yerlerini, yurtlarını bırakarak başka
ülkelere göçmüşlerdir. Tüm bu yaşananlar; kültürün
değişimine, dönüşümüne, dokusunun, tadının başkalaşmasına
neden olmuştur.
Özellikle
performans projelerini diyaloglar üzerinden geliştirerek, seramik
ve porselen malzemesini farklı bağlamlarla kullanarak yeni algılar
ve yeni ifadeler yaratmayı deneyen İnsel İnal; “Kurban-Midye”
adlı performansında bir Rum mezesi olan midye dolma ve yaşanan
göçle birlikte bu malzemenin el değiştiren yapıcıları ve
lezzetine vurgu yapmıştır.1
Resim 1. İnsel İnal, 2010, “Kurban-Midye”, Seramik Performans. |
Fırat
Arapoğlu “İzmir'de Hep Turist Olmak” başlıklı yazısının
bir bölümünde;
“Yaklaşık
70’e yakın porselen midye kabukları, içlerinde midye dolmalar
ile sanatseverlere bizzat sanatçı tarafından ikram edildi. Bu bir
diyalog oluşturma denemesiydi. Bir Rum Mezesi olan, İzmir’e has
bir yiyecek olarak ve şimdilerde Kürt vatandaşların ürettiği ve
sattığı bir yiyecek olarak midyenin edindiği kimlik ve imgesi,
İnal’ın dikkatini çekmiş gibi görünmekte. Sanatçı son dönem
işlerinde, “kimlik” ve “farklılık” konularını seramik
gibi kırılgan malzeme kullanarak oluşturduğu “Kendi Şehrini
Yarat” performanslarına paralel bir üretim sunduğunu” ifade
etmiştir.2
Resim 2. İnsel İnal, 2010, “Kurban-Midye”, Seramik Performans. |
Ayrıca
Fırat Arapoğlu, İnsel İnal’ın “Kurban-Midye” çalışması
için yazdığı sergi kataloğu metninde:
“İnsel
İnal’ın “Kurban-Midye” adlı performansında rum mezesi olan
midye dolma üzerinden çeşitli okumalar yapıyor. İnal’a göre
doğulu Kürt vatandaşların üretimine geçen eskinin rum mezesi
midye dolması, çeşitli metaforları da içinde barındırıyor.
Hatta acı katılarak doğu kültürüyle yorumlanan yiyecek, tamamen
bir göç sembolu halinde projenin içine dahil oluyor. İnce
porselenler saray geleneğini çağrıştıran duruşuyla midye
üzerinden bugünün göç bağlamını performansın merkezine
taşıyor. Sanatla daha demokratik bir ortam oluşturulabileceğine
inanan İnal, özellikle performans projelerini diyaloglar üzerinden
geliştirerek, seramik ve porselen malzemesini farklı bağlamlarla
kullanarak yeni algılar, yeni ifadeler ve yeni farkındalıklar
yaratmayı denediğini” ifade etmektedir.3
Resim 3. İnsel İnal, 2010, “Kurban-Midye”, Seramik Performans. |
Resim 4. İnsel İnal, 2010, “Kurban-Midye”, Seramik Performans. |
İnal ile yapılan röportajda, sanat nesnesinin üretim kısmını önemli bulduğunu ifade eden sanatçı, kolektif yapının önemine vurgu yapmıştır. Bir çalışmanın sergilenmesinden ziyade toplumsallaşmasını ve fikrin yayılmasını sağlaması açısından değerli bulmaktadır. ‘TuristInFormation’ projesinin fikri İnal tarafından üretilmiştir. Proje, İzmir’de bir hafta vakit geçirirken dışarıdan farklı bir gözle bakılıp yeniden görme isteği üzerine inşa edilmiştir. Çalışmasının, İzmirlilerin Beyaz Türklüğüne bir gönderme de bulunduğuna değinen İnal, ‘İzmir Gettosu’ olarak ifade ettiği Türkiye siyasetiyle ilişkisi olmayan İzmirlilere karşı bir performans olduğunu belirtmiştir. Çalışmada kullandığı porselenin de bunu temsil ettiğini ifade etmiştir. Yemekler üzerinden göç kültürüne gönderme yapan bu çalışması için İnal, varolan bilgilere ek olarak, midyelerin de İzmir’e başka şehirden geldiğini ifade etmiştir.4
1Yrd.
Doç. Elif Ağatekin, “Sanat, Gerçeklik ve Paradoks”,
Uluslararası Sanat Sempozyumu Bildirisi, Muğla Sıtkı Koçman
Üniversitesi Bodrum GSF, Muğla, 08-09.01.2015, ss.8-9.
2Fırat
Arapoğlu, “İzmir'de Hep Turist Olmak”, 07.04.2010,
http://firatarapoglu.blogspot.com.tr/search?q=insel+inal,
(10.12.2016).
3Fırat
Arapoğlu, “Kurban-Midye”, Sergi Katalog Yazısı,
http://inselinal.blogspot.com.tr/search/label/Seramik%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmalar
%C4%B1%20-%20Seramik%20Works, (10.12.2016).
4
Seha Nur Karataş, İnsel İnal, Röportaj, Kocaeli, 2016.
"Kurban-Midye"/"Victim-Mussel"
In
his performance of recreating mussel stuffed shells from porcelain
mud, Inal re-presented
crust stuffed mussels with lemon to the viewer.
After
performance, the dishwashed shells continued to be exhibited until
the end of the exhibition.
In
the last 40 years, immigration in Turkey has not only been limited by
the fact that the Kurdish population has migrated to big cities like
Istanbul, societies
that have lived for thousands of years, especially in Istanbul and
Anatolia, have migrated to other countries, leaving their homelands
and places. All these experiences have caused; metamorphosis of
cultural change, transformation, texture, taste. Especially by
developing performance projects through dialogues and trying to
create new perceptions and new expressions by using ceramic and
porcelain materials in different contexts, Insel Inal; in his
“Victim-Mussel” performance, he emphasized stuffed mussel which
is Greek appetizer
and the handicraft makers and taste of this material with the
migrants.1
Picture 1. Insel Inal, “Kurban-Midye”, Ceramic Performance. |
In
a part of Firat Arapoglu’s article entitled "Izmir'de Hep Turist Olmak/Always Being a
Tourist in Izmir";
“Approximately
70 porcelain mussel shells, mussel stuffed in them, were offered to
art lovers by the artist himself. it
was an attempt to create a dialogue. The identity and image of
stuffed mussel which is a Greek appetizer,
a food special to Izmir and now a food produced and sold by Kurdish
citizens, seem to have drawn Inal's attention. In his recent work,
the artist has put forward a production parallel to his "Create
Your Own City" performances, created by using fragile materials
such as ceramics, for "identity" and "difference".2
Picture 2. Insel Inal, “Kurban-Midye”, Ceramic Performance. |
In
addition, Firat Arapoglu, in his text of the exhibition catalog
written for the Insel Inal’s "Kurban-Midye" study:
“Insel
Inal's "Kurban-Midye" performance performs various
readings on stuffed mussel which is a Greek appetizer. According
to Inal, stuffed mussel which was a Greek appetizer but now
production of eastern Kurdish citizens, also contains various
metaphors. Even food that is interpreted as an eastern culture by
participating in spice is totally involved in the project as a symbol
of migration. Thin porcelain, with its mockery of palace tradition,
adjusts its performance in the context of today's migration. Inal who
believes in a more democratic environment can be created with art,
expresses
himself especially by developing performance projects through
dialogues, using ceramic and porcelain materials in different
contexts to create new perceptions, new expressions and new
awareness.”3
Picture 3. Insel Inal, “Kurban-Midye”, Ceramic Performance. |
Picture 4. Insel Inal, “Kurban-Midye”, Ceramic Performance. |
In
the interview with Inal, he expressed that the production part of the
art object is important, and he emphasized the importance of the
collective work. Much
more than a work being exhibited, he finds socialization of work and
spreading of ideas more valuable.
The
idea of 'TouristInformation' project was produced by Inal. The
project was built on the desire to see and look from the outside with
a different eye while spending a week in Izmir. Referring to the fact
that there is a reference to the White Turks of Izmir people, Inal
stated that it is a performance against Izmir people who are not
related with the Turkish politics expressed as 'Izmir Ghetto'.
He
mentioned that the porcelain he used in his work represented this.
For this study, which refers to immigration culture through food, in
addition to the existing information, Inal stated that mussel came
to Izmir from another city.4
1Asst.
Prof. Elif Agatekin, “Sanat, Gerceklik ve Paradoks”,
International Art Symposium Manifest, Mugla Sitki Kocman University
Bodrum Fine Arts Faculty, Mugla, 08-09.01.2015, pp.8-9.
2Firat
Arapoglu, “Izmir'de Hep Turist Olmak”, 07.04.2010,
http://firatarapoglu.blogspot.com.tr/search?q=insel+inal,
(10.12.2016).
3
Firat Arapoglu, “Kurban-Midye”, Exhibition Catalog Text,
http://inselinal.blogspot.com.tr/search/label/Seramik%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmalar
%C4%B1%20-%20Seramik%20Works, (10.12.2016).
4Seha
Nur Karatas, Insel Inal, Interview, Kocaeli, 2016.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder