"Bir
Felaket Olarak Doğumum"
Tok’un
2016 tarihli seramik çalışması, 2016’da gerçekleşen TÜYAP
Artist’te duvar yerleştirme olarak sergilenmiştir.
Çalışmanın
ortaya çıkışını, Sicilya ziyaretinde gördüğü Etna Yanardağı
ile ilişkili olduğunu ifade eden Tok, malzeme olarak seramik
malzemesini de bu süreçte çalışmalarına dahil etmiştir.
Ülkesine geri dönen Tok’a arkadaşının bir gün, Etna’nın
fotoğrafını göndermesiyle devam eden süreçte, arkadaşından
her gün yeni bir fotoğraf göndermesini talep etmiş bir Etna
günlüğü oluşturmuş ve bu fotoğraflar üzerinden suluboya
resimler üretmiştir. Yanardağ’ın patlaması ve dağ etrafındaki
toprağın soğuduktan sonraki verimliliğini, doğanın
yıkıcılığının sonrasındaki yenilenmeyle ve oluşumla
ilişkilendiren Tok, seramik malzemesini çalışmalarına dahil
etmiştir. Çalışmasında paperclay (kağıt çamuru) kullanan Tok,
desenlerini sıraltı boya ile seramik malzemesinin kırılganlığı
üzerine oluşturmuş, desenlerinde insan ile bitkinin birleştiği
hibrit formlar kullanmıştır. Daha önceki çalışmalarını
kurgulayarak yaptığını vurgulayan sanatçı, seramik ile ürettiği
çalışmalarında, kurgu yapmak yerine ‘anın’ kendi kendisini
üretmesine izin verdiğini ifade etmiştir. Tok, çalışmasındaki
karakterleri yanardağın oluşturduğuna değinmiş; peygamberlerin
doğduğu günlerdeki ‘hava çok güzelmiş’, ‘yıldızlar çok
parlakmış’ söylencelerine bir gönderme olarak, yanardağın
oluşturduğu karakterlerin yanardağ patlaması, rüzgar, fırtına
gibi afet sayılan koşullarda hep bir felaket ile iç içe olması
durumunun, çalışmasının ismini oluşturduğunu ifade etmiştir.1
Resim 1. İrem Tok, 2016, “Bir Felaket Olarak Doğumum”, Sıraltı Dekor, Paperclay. |
Resim 2. İrem Tok, 2016, “Bir Felaket Olarak Doğumum”, Sıraltı Dekor, Paperclay, Detay. |
Resim 3. İrem Tok, 2016, “Bir Felaket Olarak Doğumum”, Sıraltı Dekor, Paperclay, Detay. |
1Seha
Nur Karataş, İrem Tok, Röportaj, İstanbul, 2016.
“Bir
Felaket Olarak Dogumum”/“My
Birth as A Disaster”
The
ceramics work of Tok in 2016 was exhibited as wall installation
at TUYAP Artist in 2016.
The
appearance of the work was related to the Etna volcano she saw during
her visit to Sicily, Tok, included ceramic material as material in
her work in this period. One day, Tok who came back to her country
was given a photo of Etna by her friend. In this period, she asked
her friend to send a new photo every day and Tok made an Etna dairy
on which she made watercolor paintings. Tok who related
the volcanic eruption and subsequent fertility of the soil around the
mountain to the renewal and formation after the destruction of
nature, has included ceramic materials in her works, Tok who used
paperclay (paper mud) in her work, created her patterns on the
fragility of the ceramic material with underglaze paint and used
hybrid forms that combine human and plant in her designs. Emphasizing
that she has done her previous works by designing. In her works she
produced with ceramics, she allowed 'the moment' to produce itself
instead of fictionalizing. Tok said that characters of her work were
created by the volcano; as a reference to the words 'the weather was
very beautiful', 'the stars were very bright' in the days when the
prophets were born, the situation of characters which was formed by
the volcano and surrounded by disasters such as volcanic eruption,
wind, storm created name of the work.1
Picture 1. Irem Tok, 2016, "Bir Felaket Olarak Dogumum ", Underglaze Decor, Paperclay. |
Picture 2. Irem Tok, 2016, "Bir Felaket Olarak Dogumum ", Underglaze Decor, Paperclay, Detail. |
Picture 2. Irem Tok, 2016, "Bir Felaket Olarak Dogumum ", Underglaze Decor, Paperclay, Detail. |
1Seha
Nur Karatas, Irem Tok, Interview, Istanbul, 2016.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder