Tehdit
Çok
sayıda seramik bıçaktan oluşan yerleştirme, 2013 yılında Açık
Alan Sanat Kolektifi (ASK) tarafından oluşturulan, Nazım Hikmet
Kültür Merkezi’nde gerçekleşen ‘Zemberek’ adlı sergide
sergilenmiştir. Sistemin diğer parçalarını harekete geçiren
temel itki olan ‘Zemberek’ adı ile gerçekleştirilen sergide;
iktidar mekanizmasının yarattığı kimlik tanımları, kültürel
şiddet ve görsel hafıza gibi kavramlar, bireylerin tanıklıkları
üzerinden sorunsallaştırılmıştır.1
Esere
ait metinde ‘tehdit’ kelimesi: “Hürriyete karşı işlenen bir
suç olup; Türk Ceza Kanunu'nun 106. maddesinde ‘bir başkasına,
kendisinin veya yakınının hayatına, vücut veya cinsel
dokunulmazlığına yönelik bir saldırı gerçekleştireceğinden
bahsetmek” olarak tanımlanmıştır. Metinde,“Bir kişiyi
malvarlığı bakımından zarara uğratacağından veya kötülük
yapacağından bahsetmek de yine tehdit suçu kapsamındadır. Suçun;
silahla, failin kimliğini gizleyerek, birden fazla kişiyle veya suç
örgütü desteğiyle gerçekleştirilmesi halinde suç nitelik
kazandığından, verilecek ceza artar. Tehdit amacıyla suç
işlenmesi halinde, işlenen suç veya suçlar için ayrıca ceza
verilir.” açıklamasıyla suç kapsamı ve verilecek ceza
ilişkisine de değinilmiştir.
Resim 1. İnsel İnal, 2013, “Tehdit”, Seramik Yerleştirme. |
İnal,
tanımda yer alan ‘tehdit’ tanımı üzerine inşa ettiği
çalışmasıyla; durumun her zaman, bıkmadan, yeniden
değerlendirilmesi gerektiğini vurgulamıştır. İzleyicilere,
kuşatmanın ancak tehdit edenlerin yapılarını çözümleyerek
kırılabileceğini.hatırlatmaktadır.2
İnal
ile yapılan röportajda, çalışmalarında seyirci ile interaktif
ilişki kurduğunu, kurduğu interaktif ilişkinin bu çalışmada
daha fazla ön plana çıktığını ifade etmiştir. Bu interaktif
ilişkiyi kurgulamadığında; müdahalesiz, kendiliğinden kurulan
ilişkinin kurguladığından daha fazla başarılı olduğun dile
getiren sanatçı, çalışmasında seyirciyi ikna etmek gibi bir
kaygı taşımamaktadır. Çalışmasının üretim sürecinden
bahseden İnal, tasarladığı çalışmanın başka bir atölyede
üretildiğini ifade etmiştir. Yüksek dereceli plastik bir çamur
ile üretilen çalışmaya, bir tonluk press uygulanmış ve pişirimi
1200 derecede yapılmıştır. Aslında Çanakkale Bienali için
‘Çanakkale Geçilmez’ ismiyle ürettiği bu çalışmanın
masraflarının prodüksiyon tarafından karşılandığından
bahseden İnal, çalışmanın bienalde yaptığı yerleştirmeyle
fikirsel olarak aynı olmadığını vurgulamıştır. Nazım Hikmet
Kültür Merkezi'nde ise 'Tehdit' adıyla sergilediği bu
çalışmasının iç mekanda pencere önüne yerleştirildiğini
ifade etmiştir. Bıçak uçlarının içeriye doğru olmasını,
‘Uzlaşma 2’ çalışmasında da eleştirmekte olduğu;
sanatçıların korunaklı alanlarda bulunarak, yaşanan siyasal
gelişmelere karşı bulundukları tepkisizlik ile
ilişkilendirmiştir.3
Resim 2. İnsel İnal, 2013, “Tehdit”, Seramik Yerleştirme. |
1Zemberek
Basın Bülteni, http://zembereksanatetkinligi.blogspot.com.tr/,
(12.12.2016).
2İnsel
İnal, ‘Tehdit’,
http://inselinal.blogspot.com.tr/2013/09/zemberek-sanat-etkinligi-eylul-ayinda.html,
(12.12.2016).
3Seha
Nur Karataş, İnsel İnal, Röportaj, Kocaeli, 2016.
"Tehdit"/"Threat"
Placement
that is created by a large number of ceramic knives, was exhibited in
the exhibition 'Zemberek' which was organized by Open Space Art
Collective (ASK) in 2013 at Nazim Hikmet Cultural Center. In the
exhibition, titled 'Zemberek', which is the main motive for moving
other parts of the system, concepts such as identity definitions,
cultural violence and visual memory created by the power mechanism
was problematized through the testimony of individuals.1
In
the text of the work 'threat' word; is defined as “It
is a crime against freedom; In Article 106 of the Turkish Criminal
Code, "to mention that he or she would commit an attack on
victim’s life, body or sexual immunity”. In the text, “It is
also a threat crime to mention someone about harming or doing bad in
terms of property. If crime is carried out with the help of more than
one person or a criminal organization, hiding the identity of the
offender, crime will be qualified so that penalties will increase. If
the crime is committed for a threat, penalty will also be given for
each committed crime or crimes.” With this definition, crime
coverage and penalty relation were mentioned.
Picture 1. Insel Inal,
2013, “Tehdit”,
Ceramic Installation
|
Inal,
with the study he built on the definition of 'threat'; he emphasized
that the situation should be reevaluated all the time, all over again
and without being sick. He reminds the viewers that the siege can
only be broken by resolving the structures of those who threaten it.2
In
the interview with Inal, he stated that he interacted with the
audience in his works and
the
interactive relationship that he has established has become more
prevalent in this study. He
mentioned that when this interactive relationship is not established;
without intervention, spontaneously established relationship is more
successful than the one he established and he does not worry about
persuading the spectator in his work. Speaking of the production
process of his work, Inal, stated that his work was produced in
another workshop. A ton press was applied and the firing was done at
1200 degrees to the work he produced with a high grade plastic
sludge. In fact, for the Canakkale Biennial, he mentioned that the
cost of this work he produced with the name 'Canakkale Cannot Be
Passed' was covered by the production. Inal, emphasized that the
study was not ideologically the same as the biennial placement. At
the Nazim Hikmet Cultural Center, he stated that this work, which he
exhibited in the name of "Threat", was placed in front of
the window in the interior. The fact that the blade ends are inwardly
associated with (as in his work named ‘Compromise 2’) the lack of
reactivity to the political developments by the artists in the
sheltered areas.3
Picture 2. Insel Inal,
2013, “Tehdit”,
Ceramic Placement
|
1Zemberek
Press Release, http://zembereksanatetkinligi.blogspot.com.tr/,
(12.12.2016).
2Insel
Inal, ‘Tehdit’,
http://inselinal.blogspot.com.tr/2013/09/zemberek-sanat-etkinligi-eylul-ayinda.html,
(12.12.2016).
3Seha
Nur Karatas, Insel Inal, Interview, Kocaeli, 2016.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder